Tips voor de begeleiding van de kinderen:

· Maak kleine groepen maximaal 6 kinderen per groep.

· Ga dieper in op reacties en antwoorden van kleuters en probeer tot een gesprek te komen.

Luisteren, samenvatten en doorvragen;
Tinka:…want als we allemaal hetzelfde waren dan was dat niet makkelijk.
Juf: Als we allemaal hetzelfde waren dan was dat niet makkelijk voor…..?
Tinka: Voor de mama’s en papa’s. Die wisten dan niet welke Tinka hun Tinka was,
want dan zagen ze er een hele hoop buiten spelen. Die leken dan allemaal op elkaar.
En dan namen ze soms de verkeerde mee naar huis.

· Probeer zoveel mogelijk ja – nee vragen te vermijden. Stel open vragen.

· Geef de kinderen de ruimte om te denken en ga mee met het gesprek, ook al gaat het een andere richting uit dan jij had bedacht.

· Invullen van het registratieformulier (in map aanwezig) is belangrijk voor de kinderen. Het werk dat ze geleverd hebben, verbaal of schriftelijk, moet beoordeeld en/of beloond worden, omdat vrijblijvendheid niet stimuleert.

· Materiaal kan op A3 gekopieerd worden omdat kleuters graag groot werken.
Bij de doe-opdrachten is het enige voorwerk kopieën maken voor ieder kind.